Modalităţi de orientare şi optimizare a relaţiei dintre învăţare şi
evaluare
Un
instrument de evaluare trebuie să îndeplinească anumite exigenţe de elaborare,
adică anumite calităţi tehnice, în vederea atingerii scopului pentru care
acesta a fost proiectat. Un test de evaluare este compus dintr-un număr de
itemi care, pe de o parte au reguli precise de elaborare, iar pe de altă parte
sunt selectaţi pe baza unei matrice de specificaţii.
PROIECTAREA
TESTELOR
În
proiectarea unui test trebuie avute în vedere următoarele etape:
Stabilirea tipului de test
Stabilirea competenţelor de evaluate
Proiectarea matricei de specificaţii
Elaborarea itemilor
Construirea testului
Elaborarea schemei de evaluare
1. Stabilirea tipului de test
În funcţie de momentul în care se integrează în
desfăşurarea procesului didactic, precum şi în funcţie de scopul urmărit,
evaluarea poate fi:
a) evaluare iniţială/ predictivă,
care se realizează la începutul unui ciclu de învăţământ sau program de
instruire în scopul stabilirii nivelului de pregătire al elevilor. Prin
intermediul evaluării iniţiale se identifică nivelul achiziţiilor elevilor în
termeni de cunoştinţe, abilităţi/deprinderi şi atitudini, în vederea formării
competenţelor propuse pentru nivelul respectiv de învăţământ. Informaţiile
obţinute în urma realizării unei evaluări iniţiale sprijină planificarea
activităţilor viitoare ale profesorului din perspectiva adecvării acestora la
posibilităţile elevilor sau a iniţierii, dacă este cazul, a unor programe
de recuperare.
b) evaluare continuă/ formativă,
care însoţeşte întregul parcurs didactic, realizându-se prin verificări
sistematice ale competenţelor formate/dezvoltate la elevi. Din acest motiv,
efectele sale ameliorative asupra activităţii didactice sunt considerabile,
oferind permanent posibilitatea de raportare la competenţele prevăzute în programa
şcolară şi de evidenţiere a progresului înregistrat de la o secvenţă la alta a
instruirii. În cazul evaluării formative, feed-back-ul obţinut este imediat,
util şi eficient, ajutând atât elevul cât şi profesorul să îşi adapteze
activitatea ulterioară la specificul situaţiei.
c) evaluare finală/ sumativă,
care se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de
instruire (unitate de învăţare, semestru, an şcolar, ciclu de învăţământ),
oferind informaţii utile asupra nivelului de performanţă al elevilor în raport
cu gradul de formare/dezvoltare a competenţelor. Evaluarea sumativă se
concentrează mai ales asupra elementelor de permanenţă ale aplicării unor
cunoştinţe de bază, ale demonstrării unor abilităţi importante dobândite de
elevi într-o perioadă mai lungă de instruire. Caracterul ameliorativ al
evaluării sumative este relativ redus, efectele resimţindu-se după o perioadă
mai îndelungată, de regulă, pentru seriile viitoare de elevi.
2. Stabilirea competenţelor de
evaluat
Elaborarea
competenţelor de evaluat se realizează printr-un proces de operaţionalizare a
competenţelor din programa şcolară, prezentat anterior.
3. Proiectarea matricei de
specificaţii
După
stabilirea tipul de test — de exemplu,iniţial, formativ sau sumativ — avem
nevoie de un instrument care să certifice faptul că testul măsoară competenţele
de evaluat propuse şi are validitate de conţinut. Unul dintre cele mai
utilizate procedee care să servească acest scop este matricea de specificaţii.
„Matricea
de specificaţii constă într-un tabel cu două intrări care serveşte la
proiectarea şi organizarea itemilor dintr-un test docimologic, în care sunt
precizate, pe de o parte, competenţele de evaluat corelate cu nivelurile
taxonomice la care se plasează acestea şi, pe de altă parte, conţinuturile care
vor fi vizate” (Mason şi Bramble, 1997; Schreerens, Glas şi Thomas, 2003;
Gall, Gall şi Borg, 2007).
·
Matricea de specificaţii indică ceea ce urmează a fi
testat - competenţele de evaluat prin raportare la conţinuturile învăţării.
·
O matrice de specificaţii detaliată trebuie să
precizeze competenţele educaţionale formate prin
procesul didactic pentru fiecare unitate tematică parcursă într-o anumită
perioadă de timp.
Pe
liniile matricei sunt precizate conţinuturile abordate, iar coloanele conţin
nivelurile cognitive corespunzăroare competenţelor de evaluat (de exemplu:
achiziţia informaţiei, înţelegere, aplicare,
analiză, cf. B.S. Bloom).
Profesorul evaluator stabileşte
procentele ce urmează a fi evaluate din fiecare domeniu/conţinut/temă raportate
la nivelurile cognitive/competenţele specificate în matrice. De exemplu, în
cadrul unui test sumativ care urmăreşte evaluarea anumitor competenţe la
diferite niveluri cognitive (achiziţia
informaţiei, înţelegere, aplicare, analiză) prin intermediul a
patru elemente de conţinut, profesorul stabileşte ponderea pe care fiecare
competenţă şi element de conţinut o va avea în cadrul testului. Astfel, se
stabilesc - pe ultima linie a matricei- ponderile 10%, 30%, 30%, 30%, pentru
nivelurile cognitive şi ponderile 10%, 25%, 35%, 30% pentru elementele de
conţinut - pe ultima coloană a matricei.
Niveluri cognitive
|
Achiziţia informaţiei
|
Înţelegere
|
Aplicare
|
Analiză
|
Pondere %
|
Competenţe de evaluat/ Conţinuturi
|
c 1
|
c 2
|
c 3
|
c 4
|
|
Element de conţinut 1
|
1%
|
3%
|
3%
|
3%
|
10
|
Element de conţinut 2
|
2,5%
|
7,5%
|
7,5%
|
7,5%
|
25
|
Element de conţinut 3
|
3,5%
|
10,5%
|
10,5%
|
10,5%
|
35
|
Element de conţinut 4
|
3%
|
9%
|
9%
|
9%
|
30
|
Pondere %
|
10
|
30
|
30
|
30
|
100
|
Ponderile din celulele matricei au
fost calculate înmulţind ponderile de pe fiecare linie cuponderile de
pe fiecare coloană:
10%·10%= 1%
Niveluri
cognitive
|
Achiziţia
informaţiei
|
Înţelegere
|
Aplicare
|
Analiză
|
Total
itemi
|
Competenţe
de evaluat/ Conţinuturi
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
|
Element de conţinut 1
|
0,2
|
0,6 (1 item)
|
0,6 (1 item)
|
0,6
|
2
|
Element de conţinut 2
|
0,5
|
1,5 (1 item)
|
1,5 (2
itemi)
|
1,5 (2
itemi)
|
5
|
Element de conţinut 3
|
0,7 (1 item)
|
2,1 (2
itemi)
|
2,1(2 itemi)
|
2,1 (2
itemi)
|
7
|
Element de conţinut 4
|
0,6 (1 item)
|
1,8 (2
itemi)
|
1,8 (1 item)
|
1,8 (2
itemi)
|
6
|
Total
itemi
|
2
|
6
|
6
|
6
|
20
|
Cum se calculează nr.
de itemi/conţinut?
Exemplu:
În celule am trecut şi numărul de itemi ce testează fiecare conţinut (testul având 20 itemi)
În celule am trecut şi numărul de itemi ce testează fiecare conţinut (testul având 20 itemi)
Astfel, pentru conţinutul numărul 1/ C1avem:
1%·20=0,2(0 itemi)
-Pentru conţinutul numărul 3/ C1
avem
3,5%·20=0,7(1 item)
Odată testul structurat prin
intermediul matricei de specificaţii, profesorul poate trece la etapa următoare
şi anume elaborarea propriu-zisă a itemilor.
Proiectarea unei probe de evaluare necesită parcurgerea
următoarelor etape:
-
stabilirea tipului de test;
-
elaborarea competenţelor de evaluat şi
precizarea conţinuturilor corespunzătoare;
-
proiectarea matricei de specificaţii; matricea de specificaţii reprezintă
procedeul prin care ne asigurăm că testul măsoară competenţele de evaluat,
propuse şi are o bună validitate de
conţinut;
-
construirea itemilor;
-
elaborarea baremului de evaluare şi de notare;
-
corelarea matricei de specificaţii cu testul
elaborat şi cu baremul propus.
Elaborarea baremului de evaluare şi de notare;
Cum se calculează
punctajul corespunzător itemilor din fiecare celulă?
n Se
poate figura în matrice şi punctajul(aproximativ) corespunzător itemilor
din fiecare celulă:
Exemplu:pentru
itemul corespunzător C1/element de
conţinut 3
3,5%·90p=3,15puncte
Observaţii legate de
ponderile pentru conţinuturi/competenţe
În funcţie de tipul testului se motivează,dacă este cazul, valorile
ponderilor conţinut/competenţe.
Total itemi(punctaj)
n Element
de conţinut 1
2 itemi (6p)
-achiziţia informaţiei 0i
-înţelegere 1i
-aplicare 1i
-analiză 0i
n Element
de conţinut 2
6 itemi (29p)
-achiziţia informaţiei 1i
-înţelegere 1i
-aplicare 2i
-analiză 2i
n Element
de conţinut 3
6 itemi (29p)
-achiziţia informaţiei 1i
-înţelegere 2i
-aplicare 2i
-analiză 1i
n Element
de conţinut 4
6 itemi (26p)
-achiziţia informaţiei 0i
-înţelegere 2i
-aplicare 2i
-analiză 2i
10 puncte din oficiu
EXPERIMENTUL REAL ŞI
EXPERIMENTUL VIRTUAL
Strategii şi metode de integrare a experimentului
În lecţia de fizică; exemple de experimente cu materiale
simple
integrate în lecţie
Strategia
didactică reprezintă un mod de
organizare a metodelor, mijloacelor de învăţământ şi a formelor de grupare a
elevilor într-o situaţie de învăţare dată, în vederea atingerii unui obiectiv
didactic.
Metodele
de cunoaştere a realităţii care
familiarizează educabilii cu modul ştiinţific de investigare a acesteia sunt:
observaţia sistematică, modelarea, rezolvarea de probleme şi – subiectul prezentului
referat – experimentul didactic.
Experimentul în
general, reprezintă un procedeu de cercetare ştiinţifică
constând în provocarea intenţionată a unor fenomene în
condiţiile cele mai propice pentru studierea lor şi
a legilor care le guvernează.
Reproducerea în
laborator a unui fenomen fizic în condiţii bine determinate în scopul studierii
sale de către educabili reprezintă experimentul didactic. Este important de
subliniat faptul că, pentru o determinare cât mai facilă a cauzalităţilor
implicate şi în cele din urmă a legilor care guvernează fenomenul studiat prin
experiment, aceste aspecte sunt abordate de multe ori în condiţii care diferă
mult de cele naturale.
Pentru asigurarea bunei
desfăşurări a unei activităţi experimentale profesorul stabileşte obiectivul
acesteia precizând etapele care urmează să fie parcurse. El proiectează şi
redactează fişa de lucru după care se vor ghida elevii. Pregătirea pentru
experiment a elevilor constă în reactualizarea cunoştinţelor teoretice şi
metodologice în vederea bunei înţelegeri a sarcinilor de rezolvat.
Tipurile de experimente
Experimentul demonstrativ:
·
calitativ,
·
cantitativ;
Experimentul aplicativ (de aplicaţie);
Experimentul destinat formării deprinderilor practice;
Experimentul de cercetare;
Experimentul frontal;
Experimentul efectuat pe grupe;
Experimentul efectuat individual;
Experimentul bazat pe simulare.
Experimentul frontal;
Experimentul efectuat pe grupe;
Experimentul efectuat individual;
Experimentul bazat pe simulare.
Experimentul virtual
Pregătirea
tinerilor pentru o societate a cunoaşterii impune utilizarea unor tehnologii didactice adecvate,
capabile să asigure:
integrarea informaţiei intr-o manieră interactivă-multimedia (foto,
sunet, film);
conservarea informaţiei prezentate ad-hoc – text şi audio şi transpunerea ei pe suport
electronic (note de curs integrate în programe de prezentare realizate în
PowerPoint,utilizarea programului AEL, eŞcoala);
vizualizarea on-line la nivelul unei săli de curs a informaţiei disponibile pe Internet (laboratoare virtuale, biblioteci, simulări,
proiecte de cercetare, instituţii de specialitate, muzee, etc.).
Fără îndoială, experimentul ştiinţific
desfăşurat în scop educaţional, reprezintă o metodă eficientă de instruire a
elevilor, solicitând o serie de capacităţi şi aptitudini ale acestora. Pornind
de la acest fapt, aproape toate programele noi de învăţământ pentru
predarea ştiinţelor exacte au adoptat metode
de învăţare multisenzoriale, lucru care permite cu uşurinţă atingerea
obiectivelor cognitive propuse în cadrul unei lecţii. Experimentul se poate
desfăşura în laborator, dar poate lua şi forma unei simulări, utilizând o
aplicaţie software (Maple, Labview). În mod evident, experimentele simulate pot
oferi elevilor posibilitatea de a le rula de mai multe ori şi la momente
convenabil alese. Pe de altă parte, profesorii pot folosi experimentul simulat
pentru demonstraţii specifice, care să completeze suportul teoretic.
Comparaţia dintre experimentul real şi cel
virtual este rezumată în tabelul de mai jos:
Avantaje
|
Dezavantaje
|
|
Experimentul real
|
- Elevii observă nemijlocit fenomenul
studiat;
- Se formează deprinderi practice de
mânuire a materialelor şi de măsurare;
- Formarea deprinderilor de prelucrare
a datelor şi de interpretare a rezultatelor
|
- Experimentul poate fi viciat de o
serie de factori perturbatori;
- Dotarea laboratoarelor inadecvată / depăşită;
- Imposibilitatea urmăririi modului de
desfăşurare a experimentului în cazul constituirii unui număr mare de grupe
|
Experimentul virtual
|
- Economie de timp;
- Materialele virtuale nu se
defectează;
- Se pot realiza experimente imposibil
de reprodus în condiţiile laboratorului şcolar;
- Elevii sunt familiarizaţi cu mediul
virtual
|
- Contribuţia elevului în rezolvarea
sarcinilor este mult simplificată mai ales atunci când softul realizează şi prelucrarea datelor.
|
Obiectivele experimentului de
laborator
·
Fixarea şi consolidarea unor cunoştinţe însuşite
anterior de către elevi;
·
Însuşirea unor cunoştinţe noi pe baza
propriilor observaţii;
·
Formarea priceperilor şi deprinderilor de
mânuire a unor instrumente, aparate şi materiale specifice
laboratorului.
Metodele
indicate în derularea experimentelor
Reuşita experimentului
în general, încadrarea în timp, focalizarea activităţii pe
scopurile
principale propuse, suprasolicitarea atenţiei profesorului în timpul lecţiei, responsabilitatea
privind securitatea elevilor şi a bunurilor, etc, impun o atenţie deosebită în
proiectarea şi gestionarea activităţii.
Principalele metode care pot fi aplicate
eficient în cadrul experimentelor din cadrul orelor de fizică sunt:
·
Metoda intuiţiei
·
Metoda deducţiei
·
Metoda analogiei
·
Metoda problematizării
·
Metoda descoperirii dirijate
Vom
prezenta etapele care se parcurg în decursul unei cercetări ştiinţifice. În
general, cea mai mare parte a unei astfel de cercetări este dedicată investigaţiei
experimentale. Scopul declarat al unui experiment este de a culege informaţii
din lumea reală prin intermediul percepţiilor noastre senzoriale şi/ sau al
abilităţilor noastre de a judeca (raţiona). Tot raţiunea este cea care ne
permite sa emitem predicţii asupra lumii înconjurătoare. Predicţiile sunt
absolut necesare pentru a putea eventual controla evoluţia anumitor sisteme plecând
de la trecutul lor cunoscut şi de la parametrii pe care îi au la un moment dat.
Revenind, etapele care trebuie parcurse în timpul unei investigaţii ştiinţifice
sunt
descrise în schema de mai jos.
Mijloacele
de învăţământ desemnează totalitatea resurselor materiale special concepute
şi realizate pentru a fi utilizate în activitatea de predare - învăţare. Ele
sunt menite să contribuie la perfecţionarea procesului de învăţământ în toate
etapele sale:
Nr.
crt.
|
Etapa
|
Exemple de mijloace care se pot utiliza
|
1
|
Comunicarea informaţiei
|
Materiale audiovizuale
|
2
|
Asigurarea unei înţelegeri corecte şi rapide a conţinuturilor
predate
|
Materiale ilustrative (materiale intuitive, mulaje,
machete,modele funcţionale)
|
3
|
Formarea şi exersarea priceperilor şi deprinderilor
|
Aparate de măsură, dispozitive diverse, aparatură
audio-video
|
4
|
Sistematizarea cunoştinţelor
|
Planşe, alte materiale didactice
|
5
|
Corelarea cunoştinţelor cu experienţa de viaţă
|
Mostre, machete, planşe
|
6
|
Realizarea feed-back-ului
|
Soft didactic
|
7
|
Evaluarea rezultatelor învăţării
|
Culegeri de probleme, soft didactic
|
8
|
Ameliorarea ergonomiei procesului didactic
|
Mobilier adecvat, componente multifuncţionale ale
truselor de fizică
|
Algoritmul
elaborării unui referat
Aceste referate pot fi mai elaborate sau mai succinte în
funcţie de tipul experimentului, de nivelul clasei, al unităţii şcolare, etc.
Prezentăm mai jos un model general cu exemple concrete referitoare la legea lui
Ohm pentru o porţiune de circuit.
Nr.
crt.
|
Paragrafele
|
Exemple concrete referitoare la legea lui Ohm pentru o porţiune de
circuit
|
1
|
Scopurile
|
|
Se precizează scopurile principale ale experimentului
|
Verificarea legii
|
|
Determinarea rezistenţei unui rezistor
|
||
Compararea rezistenţei statice cu rezistenţa dinamică a
unui rezistor real comparative cu unul ideal
|
||
2
|
Aspecte teoretice
|
|
Se vor prezenta fundamentele teoretice ale experimentului
|
Enunţul şi expresia matematică a legii
|
|
Reprezentarea grafică
|
||
Definirea rezistenţei statice/ dinamice
|
||
Se definesc mărimile implicate
|
||
Se precizează mărimile cu valori cunoscute
|
Limitele nominale ale surselor, componentelor şi
aparatelor de măsură
Constante universale sau constante de material
|
|
Se precizează mărimile de măsurat
|
Tensiunea la bornele rezistorului
Intensitatea curentului prin rezistor
|
|
Se precizează mărimile care se calculează
|
Rezistenţa electrică
Rezistenţa medie
Abaterile absolute
Abaterile relative
|
|
3
|
Schema experimentală
|
|
a.Se reprezintă schema cu simboluri şi semnificaţii
|
Varianta 1 – pentru rezistoare mici
Varianta 2 – pentru rezistoare mari
|
|
b.Se sintetizează necesarul de materiale
|
Sursă de t.e.m.
Rezistoare
Voltmetru
Ampermetru
Conductoare de legătură
|
|
4
|
Interpretarea
|
|
Conţine concluzii asupra experimentului, comparaţii cu
valori de catalog, cu valori medii, identificarea surselor de erori,
propuneri de optimizare şi de aplicare practică
|
Se analizează dacă graficul I(U) este liniar şi dacă trece prin originea
sistemului de axe
Se observă punctele nealiniate
Se analizează erorile
Se poate determina prin interpolare o funcţie care simulează rezultatele şi
se compară cu funcţia liniară
|
|
5
|
Modul de lucru
|
|
Se prezintă etapele într-o ordine riguros stabilită
pentru a se evita repetările, revenirile, etc.
|
Înţelegerea cerinţelor, aspectelor teoretice şi a
schemei experimentale
Verificarea materialelor
Realizarea montajului experimental
Aplicarea tensiunii şi verificarea funcţionării la cald
Efectuarea măsurătorilor şi ridicarea datelor
Repetarea, dacă e cazul, a unor măsurători
Demontarea circuitului
Prelucrarea datelor, trasarea graficului
Interpretarea rezultatelor
Repetarea – în mod excepţional – a experimentului
|
EXPERIMENTE OBLIGATORII
Clasa a
IX-a:
1.
Observarea reflexiei şi
refracţiei luminii
2.
*Determinarea indicelui
de refracţie al unui material transparent
3.
*Studiul propagării
luminii prin prisma optică
4.
Determinarea distanţei
focale a unei lentile subţiri
5.
Studiul unui instrument
optic
6.
Evidenţierea inerţiei
corpurilor
7.
Evidenţierea efectului
diferitelor interacţiuni (forte de contact, forţa magnetica, forţa elastica) asupra
stării mecanice a corpurilor
8.
Evidenţierea
caracteristicilor perechilor de forte care exista într-o interacţiune
9.
Determinarea constantei
elastice
10.
Determinarea coeficientului
de frecare la alunecare
11.
Determinarea
randamentului unui sistem mecanic
12.
Studiul echilibrului de
translaţie
13.
Studiul echilibrului de
rotaţie
Clasa a
X-a:
1.
Studiul amestecului a
doua lichide cu temperaturi diferite.
2.
Studiul fierberii apei.
3.
Determinarea căldurii
specifice a unui corp
4.
Determinarea rezistenţei
electrice a unei porţiuni de circuit utilizând voltmetrul şi ampermetrul în
circuite de curent continuu
5.
Determinarea puterii
unui bec electric
6.
Trasarea caracteristicii
voltamperice a unui element de circuit în curent alternativ
7.
Studiul
transformatorului
Clasa a
XI-a:
1.
Studiul unor oscilatori
mecanici simpli (pendulul gravitaţional, pendulul elastic)
2.
Studiul amortizării
oscilaţiilor mecanice
3.
Studiul a doi oscilatori
mecanici cuplaţi
4.
Studiul interferenţei
undelor mecanice în corzi elastice
5.
Studiul funcţionării
unor instrumente muzicale cu coarde şi de suflat
6.
Studiul comportamentului
rezistorului, bobinei şi condensatorului în c.c. şi în c.a.
7.
Studiul circuitului RLC
în curent alternativ
8.
Studiul circuitului
oscilant
9.
Evidenţierea dispersiei
luminii
10.
Studiul interferenţei
luminii (nelocalizată şi localizată)
11.
Evidenţierea difracţiei
luminii (reţeaua de difracţie)
12.
Evidenţierea polarizării
luminii prin reflexie
13.
Studiul unor sisteme
simple cu comportament haotic
Clasa a
XII-a:
1.
Verificarea
experimentală a legilor efectului fotoelectric extern în laborator/laborator
virtual
2.
Studiul calitativ al
spectrelor – spectrul continuu, spectre de bandă, spectre discrete
3.
Evidenţierea
experimentală a unor proprietăţi ale radiaţiei amplificate prin emisie
stimulată
4.
Studiul calitativ al
redresării curentului alternativ cu diode semiconductoare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu